Sunday, August 7, 2011

Islam atau Umat Islam?

Assalamu'alaikum. Mudah-mudahan semua selamat sejahtera menjalani ibadah puasa. Ibadah yang ditetapkan oleh Allah untuk hamba-hambaNya yang beriman. Tujuan utama kita adalah untuk memperoleh taqwa.

Apa itu taqwa? Jawapan yang mudah difahami, buat semua perkara yang diredhai Allah. Yep. Lebih tepat, berhati-hati dalam memilih amalan dan perbuatan. Meletakkan keredhaan Allah sebagai kompas kehidupan.

Ok, juz muqaddimah.

Back to the topik, Islam = Paksaan, Membebankan? Adakah benar sedemikian?

Saya sekadar ingin berkongsi pengalaman berdebat dengan seorang athiest dan seorang yang mengaku Islam, tetapi sewenang-wenangnya menetapkan hukum.

Kenapa mereka sanggup keluar dari Islam dan menjadi seorang athiest? Sepanjang dialog dengan seorang dari mereka, ternyata kefahaman yang salah terhadap agamalah yang membuat mereka terpesong. Ya, dia tersalah memahami agama. Katanya, 4 tahun melakukan kajian terhadap Islam, akhirnya dia keluar Islam. Atas sebab apa? Katanya lagi, Allah itu hanya ilusi manusia yang mengaku Islam. Astaghfirullahal'azim.
Kemudian, saya mengajukan 1 soalan, "Adakah awak sudah mengamalkan keseluruhan Islam untuk mengatakan Islam itu salah? ". Saya yakin anda pasti dapat meneka jawapannya. TIDAK! Ini jawapannya yang saya dapat daripada dia..

"solat? aku solat... baca quran? aku baca quran.. dgn ceramah tiap minggu dkt masjid? aku dgr ceramah agam tiap minggu cakap je ustaz kazim.. ustaz halim nasir semua dgr tiap minggu.. buku ugama? slalu baca pasal kiamat bla2..."

Astaghfirullah, ceteknya pandangan dia tentang Islam. Mudah-mudahan sahabat2 tidak mempunyai fikiran seperti itu. Apakah perkara pertama yang perlu difahami apabila kita mengaku Islam? Adakah solat, puasa, reti membaca Al-Quran? TIDAK! Mari kita lihat dan singkap kembali sejarah dakwah Rasulullah. Apakah perkara pertama yang diajar oleh Allah melalui lidah Rasulullah kepada masyarakat arab ketika itu? Solat? Puasa? Tutup aurat? Anda lebih mengetahui.


" Perkara pertama yang perlu difahami sebelum kita mengaku Islam ialah kita menyembah Allah"


Adakah selama ini kita mendirikan solat kerana mak ayah suruh? Puasa kerana kawan pun puasa sama? Tutup aurat kerana takut ustaz ustazah marah? Inilah pemikiran yang perlu 'dibersihkan' daripada minda kita. Rasulullah mengajar untuk kita menerima bulat-bulat bahawa kita ini sebenarnya menyembah Allah. Antara yang boleh difahami dengan maksud menyembah Allah ialah menerima Allah sebagai Tuhan, diri sebagai hamba. Jadi, apakah tugas hamba? IKUT dan TAAT segala perintah Tuhannya. Selain itu, perlu juga difahami kita ini tersangat memerlukan kebergantungan kepada Allah. Apabila kita sudah menerima hakikat ini, barulah kita akan ikhlas melaksanakan segala perbuatan dan amalan yang diperintahkan kepada kita.

Berbalik kepada kisah athiest tadi, dia juga terlalu banyak menggunakan akal untuk membuat andaian dan sangkaan semata-mata. "Tengok orang Islam, bom sana, bom sini". Nampak tak? Sangkaan dia adalah dengan melihat penganutnya. Saya akan ulas bab ini sebentar lagi. Dia juga terlalu bergantung kepada pemikiran dan akal yang jelas terbatas. Tersangat mengagungkan akal yang kononnya tidak terbatas. Kemudian, saya ajukan 1 soalan untuk membuktikan akal manusia ini ada batasnya.

" Apakah nombor terakhir dan paling besar nilainya?"

Sudah pasti anda dapat mengagak jawapannya. Infiniti? Infiniti bukan nilai. Jadi, apa jawapannya? TIADA SIAPA YANG TAHU melainkan Allah. Alhamdulillah, ilham ini datangnya dari Allah. Akhirnya terbukti kemampuan akal untuk memikirkan segala sesuatu adalah terbatas. Manusia tidak mampu untuk memikirkan segala perkara semata-mata menggunakan akal. Kerana itu Allah menurunkan Al-Quran dan mengutuskan Rasulullah untuk memandu manusia daripad tersesat. Dan, Al-Quran itu bukti bahawa Allah lah pencipta alam dan manusia dan dalam masa yang sama menafikan 'pemikiran infiniti' yang dibangga-banggakan oleh athiest ini. Semoga Allah memberikan hidayah kepadanya. Amiin.

Selesai menganalisi pegangan athiest ini yang jelas sonsang kerana berpandukan akal untuk menentukan arah perjalanan.

Kita pergi kepada kesalahan2 umat Islam yang menyebabkan timbul isu "Islam itu mengajar pembunuhan, ketidakadilan, kesombongan, kebiadapan"

" Satu fakta yang tidak mungkin anda dapat nafikan, ramai UMAT ISLAM yang menggunakan kata-kata kesat apabila bertindak untuk membela Islam !! "

Adakah anda tidak bersetuju dengan saya? Terpulanglah. Tapi ini hakikat. Apabila golongan2 seperti ini menghina atau menafikan kewujudan Allah, manusia yang lagaknya seperti 'pembela Islam' mula melontarkan pandangan mereka yang disulami cacian dan makian yang jelas mendatangkan persepsi "Haha.. Ni la Islam, mencarut je keje.. Islam mengajar mencarut". Akhirnya? Berlaku lah pertikaman lidah yang membawa kepada banyak lagi cacian dan makian daripada UMAT ISLAM yang terlibat. Astaghfirullah. Kita seolah-olah dicucuk jarum beracun yang melumpuhkan pemikiran dan adab kita sebagai seorang Muslim. Allah. Inikah yang kita boleh banggakan sebagai penganut Islam? Fikirlah teman-teman.



Apa yang saya perhatikan ialah athiest ini mengutarakan argument-argument yang bernas. Bukan maksudnya saya menyebelahi dia, tetapi apa yang ditimbulkan itu sangat masuk akal. Malangnya, setiap isu-isu yang dibangkitkan seharusnya ditangani dengan hikmah dan kebijaksanaan, namun kita sering terlupa. Inilah agenda mereka. Menyesatkan kefahaman orang-orang Islam yang rapuh tentang Tuhannya. Salah siapa? Tanyalah diri anda. Jawablah sendiri. Saya tidak perlukan jawapan itu. Kamu yang memerlukan jawapan untuk diri kamu. Apabila muslim-muslim (malu untuk mengaku mereka muslim jika dilihat pada akhlak mereka) itu tidak dapat membalas hujah golongan athiest ini, mereka akhirnya meninggalkan perbahasan. Yang akhirnya memberi kesan dalaman kepada mereka pastinya. Allah, peliharalah hati-hati kami dari tergelincir mensyirikkanMu. amiin.

Kesimpulannya, umat Islam sendirilah yang menggambarkan bahawa Islam itu sebuah agama paksaan. Islam itu agama yang membebankan dan menyusahkan sedangkan Islam agama fitrah dan paling sempurna. Islam cara hidup yang tidak ada pada agama lain. Kristian tidak ada sistem ekonominya yang tersendiri. Islam ada sistem mu'amalat dan perbankan Islam. Itu salah satu contoh mudah.


Kerana itu, saya menyeru tiga perkara.

1) Jadilah orang yang berilmu

2) Amalkanlah ilmu

3) Bersabar menghadapi musuh Allah


"Yakinlah, Islam itu tetap akan menang dan akan dimenangkan oleh orang yang benar-benar beriman"

Wallahu ta'ala a'lam.

[Amante de Dios]

No comments: