Thursday, May 5, 2011

Lepaskan Dunia , Pasti Dunia Datang Padamu

Assalamu'alaikum jiwa-jiwa yang kekuasaan Tuhan menguasainya..
Apa khabar imanmu hari ini?
Masih merindui Allah?
Masih mencintai Rasulullah?
Alhamdulillah..

Sahabatku semuanya,
Kita hidup di dunia semata-mata untuk apa ya? Ramai orang berilmu pasti menjawab, "Pastilah untuk beribadah kepadaNya!".. Ya, sohih, ahsantum.. Tetapi, berapa ramai antara kita (yang taip ni lagi la) yang belum betul-betul menghayati firman Allah yang agung,


Dan Tidaklah Aku Menciptakan Jin dan Manusia Kecuali untuk Beribadah Kepada-Ku
(Adz Dzariyat:56)

Dan berapa ramai antara kita yang belum benar-benar menerima ucapannya saban hari iaitu,

قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ


Katakanlah, "Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan sekalian alam" (An-An'am:162)

Untuk apa sebenarnya Allah menghantar kita ke dunia? Untuk apa Allah mencipta kita dari tiada kepada ada? Untuk apa Allah memilih kita?
Sahabatku semuanya,
Tanyalah hatimu dalam-dalam, dan biarlah hatimu yang memberikan jawapan..
Kadang-kadang kita pelik, "Syeikh tu menangis lah" , "Lembutnya hati dia boleh menangis"..
Kenapa mereka teresak-esak di tengah khalayak? Tak malu ke menangis macam budak kecik?



Teman-temanku,
Mereka ketika bersolat, mereka bukan lagi di dunia ini.. Mereka sudah masuk ke 'alam Tuhan'! Saat mereka mengangkat takbiratul ihram, mereka sudahpun melepaskan dunia untuk memberi tumpuan pada Allah..
Kalau untuk waktu yang sekejap itupun mereka sudah mampu menangis sebegitu rupa, bayangkan kalau dunia ini dilepaskan buat selama-lamanya!
Allahu robbi, Hasbi Robbi Jallallah Ma Fi Qalbi Ghairullah..
Mesti ada yang musykil, "Lepaskan dunia?".. "Islam tak ajar macam tu lah".. "50-50 la bro"..

Teman-temanku,
Bukan maksud penulis untuk menyuruh kalian meninggalkan dunia.. Meninggalkan dan melepaskan itu lain.. Yang dimaksudkan dengan melepaskan dunia itu ialah mengurai ikatan-ikatan dunia yang membelenggu kehidupan kita.. Tali-tali yang mengikat kehidupan kita.. Tali -tali yang menghalang kita dari mencintai Allah, ikatan-ikatan yang menodai rindu kita pada Rasulullah, simpulan-simpulan yang membunuh rasa sayang pada agama Tauhid, yakni Islam.. Itulah maksudku..


Saudara-saudaraku,
Kebanyakan dari kita sudah tersalah tafsir makna 'sakinah' yakni kebahagiaan dalam kehidupan.. Sebahagian merasa hartalah segala-galanya, ada yang fikir dengan menjadi raja sesebuah negara akan memberi kebahagiaan, tidak terkecuali yang yakin bahawa didampingi lelaki/wanita keliling pinggang itulah ni'mat terbesar..
Tidak dinafikan, itu fitrah manusia.. Kamu fikir Islam datang untuk apa? Untuk menyekat fitrah manusia? Kamu tersilap besar! Islam datang semata-mata untuk memandu fitrah manusia mengikut alur-alur dan jalan-jalan ketuhanan.. Al-Quran diturunkan yang padanya mengandungi segala keterangan-keterangan yang berkaitan kehidupan manusia dan ianya sempurna!
Yakinlah sahabat-sahabatku, nikmat dan musibah di dunia ini sangat sedikit berbanding akhirat nanti.. Allah telah berjanji di dalam KitabNya yang benar,

لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya
(Al-Baqarah : 286)

Dan yakinlah...

كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ
Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya
(Al-Baqarah:216)

Ingatlah,
di dunia ini, apabila Allah uji kita dengan ni'mat atau musibah, Allah sudah menghitung dengan pengetahuanNya yang meliputi langit dan bumi seisinya, bahawa kita sangat amat sungguh mampu menghadapi perkara tersebut.. Allah yang menciptakan kita, Allah yang mencukupkan kita akan segala kepeluan kita, mana mungkin kita menafikan bahawa Dialah yang paling memahami kita..

Soalan dari penulis :
1)Beritahu pada diri kalian, dalam kehidupan kalian, berapa kali kalian apabila bangun dari tidur, kalian akan meminta pada Allah untuk menghirup udaraNya?


 2)Tanya pada hati kalian, berapa ramai yang tahu berapa liter atau gelen darah yang kalian perlukan setiap hari dan kalian minta pada Allah untuk darah tersebut?
3)Berapa kali kalian bangun di subuh hari, kalian duduk dan berdoa pada Allah, meminta SETIAP SATU ni'mat yang Dia kurniakan pada kita? ni'mat kaki, tangan, kening, rambut, kuku, ibu bapa, rumah, kawan-kawan, mata, telinga, kulit, lutut, kepala lutut.. Kalau la kalian buat, sampai tidur balik pun takkan habis..
Kerana itulah, Allah yang Maha Memahami berfirman,

وَآتَاكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ الإِنسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ
Dan Dia telah memberikan kepadamu [keperluanmu] dari segala apa yang kamu mohonkan kepadanya. Dan jika kamu menghitung ni’mat Allah, tidaklah dapat kamu menghinggakannya. Sesungguhnya manusia itu, sangat zalim dan sangat mengingkari [ni’mat Allah]. (Ibrahim : 34)

Teman-teman,
Maha Fahamnya Allah pada kita kan? Sehinggakan manusia itu berlaku zalim terhadap dirinya.. Allah!

Kerana itulah, apabila kita merasa dunia ini penuh dengan kasih sayang Allah, dan kita merasa ghairah untuk mencari redhaNya, bercita-cita untuk duduk berdekatan Nabi di akhirat kelak, maka lepaskanlah dunia ini..

Berdoalah,

رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْراً كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
“Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma’aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir” (Al-Baqarah:286)


Sama-sama kita berfikir,
apakah tali-tali yang mengikat kita sehingga kita jauh dari Allah?
Tidur? Facebook? Televisyen? Teman lelaki/perempuan? Harta?
Lepaskanlah, dan yakinlah, apabila kamu berjaya melepaskan dunia, pasti dunia akan mendatangimu..
Dan, jika dunia tidak mendekatimu sekalipun, Allah telah berjanji,



هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَاناً مَّعَ إِيمَانِهِمْ وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً
Dia-lah yang telah menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mu'min supaya keimanan mereka bertambah di samping keimanan mereka (yang telah ada). Dan kepunyaan Allah-lah tentara langit dan bumi dan adalah Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana
(Al-Fath:4)

Wallahua'lam








~Amante de Dios~

No comments: